loader-img-2
loader-img-2

زندگینامه

سید ابوالقاسم در روز سوم آذرماه سال 1303 خسته از تلاش روزانه به خانه بازگشت، صدای گریه نوزاد شعفی خاص را به اعضای خانواده بخشیده بود، سید کودکش را در آغوش گرفت و با نام زیبای رضا برای اولین بار او را صدا زد. سید رضا کودکی را در شهر یزد سپری کرد و تحصیلات خود را در دبیرستان «ایرانشهر» به پایان رساند.بعد از اخذ مدرک دیپلم در سال 1321 به مکه معظمه مشرف گردید و در جریان اعتراض به مرگ ابوطالب یزدی به مدت 31 روز در عربستان به زندان افتاد. 6 ماه بعد در سال 1322 به ایران بازگشت و در سال 1331 به دانشکده پزشکی دانشگاه تهران راه یافت و در بهمن ماه سال 1336 رساله دکترای خود را تحت عنوان «تمام برنامه های دانشکده پزشکی در اسلام» با درجه ممتاز به پایان رساند.پاک نژاد هیچگاه از تحصیل علوم دینی و مذهبی غافل نشد.مقدمات زبان عربی را در نزد" حجه الاسلام عرب عجم "فرا گرفت و در زمینه پزشکی و بررسی علوم و معارف اسلامی 110 جلد کتاب تالیف نمود که مهمترین آنها "اولین دانشگاه و آخرین پیامبر" و " تقویم پاک "است. مقالات ایشان نیز در روزنامه هایی همانند مکتب اسلام، صدای یزد، آئین اسلام و...به چاپ رسید. قبل از انقلاب در سمت های آموزگاری، حسابداری، طبابت، ریاست بیمارستان هراتی یزد و ریاست بیمارستان بیمه یزد خدمات ارزنده ای انجام داد.
بعد از پیروزی این نهضت عظیم مردمی نیز با عنوان استاد دانشسرای عالی یزد، کارمند نماینده بازرگانی، پزشک درمانگاه، رئیس بیمارستان امیرالمؤمنین (ع)، رئیس بهداری سازمان بیمه های اجتماعی، معاون درمانگاه، رئیس هیئت مدیر گروه فرهنگی علوی در یزد، رئیس هیئت مدیره صندوق جاوید، رئیس هیئت مدیریه سازمان خیریه حضرت رضا (ع)، رئیس شورای صنایع، رئیس مرکز پزشکی شماره 1، نماینده مجلس شورای اسلامی از شهرستان یزد و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به جامعه اسلامی خدمت نمود.
دکتر دو سفر حج، چهار سفر به عراق ، سوییس، پاریس، لندن و برلین داشت، او همیشه در صف اول نماز جماعت مسجد حاضر می شد و هیچ گاه از کمک به ایتام و مردم محروم جامعه خودداری نکرد.پاک نژاد در تمام مدت مبارزات خمینی کبیر (ره) به روشنگری جوانان مشغول بود و آنان را با ارزشهای اسلامی آشنا ساخت. او حتی یک مرتبه توسط ساواک اصفهان دستگیر شد اما پس از رهایی از زندان به فعالیت های انقلابی خود ادامه داد.این دانشمند اسلام سرانجام در روز هفتم تیرماه سال 1360 در حادثه بمب گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی ایران در عروجی سرخ به آسمان پیوست و در سن 57 سالگی به عرش برین پر گشود.پیکر پاک او را در شهر یزد به خاک سپردند.

تدوین و تنظیم توسط گروه فرهنگی هاتف (سایت صبح)
برگرفته از http://www.sobh.org/web/Img/Ico/u.png

کتاب پیشتازان شهادت در انقلاب سوم، صفحه:79، تاریخ:

کتاب سپیدجامگان آسمانی ، صفحه:9، تاریخ: - / - / -

اولین کسی باشید که دیدگاهی برای" سیدرضا پاک نژاد " می نویسد