loader-img-2
loader-img-2

سال 1342 هجری شمسی در اراک متولد شد, سالی که نهضت امام خمینی بر علیه حکومت شاه آغاز شد.
در کودکی به مدرسه می رفت .اما در دوران نوجوانی برای اینکه کمک خانواده با شد ضمن تحصیل در کمدسازی هم کار می کرد .
در مبارزات انقلاب اسلامی فعالیتهای زیادی انجام داد.
انقلاب که پیروز شد شب ها در برای ایجاد امنیت در اراک زحمات زیادی کشید. چیزی از پیروزی انقلاب نگذشته بود که جنگ شروع شد .پس از آغاز جنگ او بلافاصله در سال 1359 به جبهه رفت و 42 ماه درجبهه ماند.مدتی از حضورش در جنگ می گذشت که به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد.
همسرش می گوید :"بعضی وقتها مدت کوتاهی به اراک می آمد امابه خاطر سنگین بودن مسئولیتش صبح زود می رفت و غروب به خانه می آمد . از روحیات اخلاقی بسیار خوبی برخوردار بود. "

با آن که فرمانده بود و شخصیت با ابهتی داشت ,ارتباط عاطفی با کودکان را فراموش نمی کرد,او به یاد دوران نوجوانی که با خواهر و برادران کوچکش شوخی و بازی می کرد؛ بعدها که بزرگ شد و ازدواج کرد و خدا به او فرزند دختری عنایت کرد, او دختر کوچکش را پشتش سوار می کرد و با او بازی می کرد .فریده قاسمی ,همسرش می گوید:"یادم می آید هر وقت به او می گفتم که چرا با بچه ها شوخی می کنید! می گفت: جد ما با آن همه بزرگواری و مقامشان هر وقت که به منزل می آمدند با بچه ها بازی می کردند.
کتاب های آیت الله مطهری و دستغیب را زیاد مطالعه می کرد و برخوردشان با خانواده بسیار مهربان بود .فعالیت های اجتماعی، مذهبی و سیاسی را از اوایل انقلاب شروع کردو تا لحظه ی که به درجه رفیع شهادت نایل آمد, ادامه داد.
از غیبت کردن و شایعه پراکنی، روبرو شدن با نامحرم، رعایت نکردن حجاب و چشم چرانی یک سری جوان های بی بند و بار در سر چهار راهها و خیابان ها رنج می برد .سفارش شهید مسئولین این بود که نگذارید خون شهدا پایمال شود ملت ما جبهه ها را خالی نگذارند تا دشمن غاصب شهرهای ما را یکی پس دیگری خدا نکرده تصاحب کند. "
سید محمد بطحایی از روزهای اول جنگ ,به جبهه رفت وتا سال آخر درجای جای جبهه ها حضور فعال وتاثیر گذار داشت.
او ابتدا به عنوان یک نیروی عادی وارد جبهه شد اما چیزی از حضورش در نگذشته بود که به سمت فرماندهی در بخشهای گوناگون منصوب شد.
سال 1367که سال پایانی جنگ بود,او به عنوان معاون فرمانده گردان مشغول خدمت در جبهه های جنگ بود.در این سال,در بیست وپنجم خردادماه ,یکماه قبل از اینکه جنگ تمام شود,تلاشهای سید محمد مورد قبول درگاه الهی قرار گرفت وبه سوی ملکوت پرواز کرد.
منبع:پرونده شهید دربنیاد شهید وامور ایثارگران اراک ومصاحبه با دوستان وهمرزمان شهید
اولین کسی باشید که دیدگاهی برای" سید محمد بطحایی " می نویسد