loader-img-2
loader-img-2
برات علی توانا انجیزه ای فرزند محمدحسین در 9 فروردین ماه 1336 در شهرستان بجنورد و در یک خانواده ی مذهبی و مستضعف به دنیا آمد. 
پدرش کارگر ساده ای بود که به صورت روزمزد کار می کرد. 
پس از طی دوران کودکی وارد دبستان شد. او مقطع ابتدایی را با کسب نمرات عالی سپری کرد. وی هم زمان با تحصیل برای کمک به خانواده کار می کرد. وقتی که از مدرسه برمی گشت به همراه برادر بزرگترش به یک کارخانه آلاسکاسازی می رفت و تا نیمه های شب در آنجا فعالیت می نمود. کار زیاد و استراحت کم همراه با تحصیل باعث می شد که پاهای وی ورم کند؛ لذا مادرش شب ها پاهای او را با حوله ی گرم مداوا می نمود. 
او با اتمام دوران ابتدایی وارد دبیرستان شد. در سال اول متوسطه تحصیل می کرد که به جهت کمک به امرار معاش خانواده، به شهرستان گرگان مهاجرت نمود. ولی دیری نپایید که برادر بزرگترش که نان آور خانواده بود، از دنیا رفت. به همین دلیل مجبور شد که مدرسه ی روزانه را ترک کند و در کلاس های شبانه شرکت نماید. وی با هر مشقتی که بود دیپلم خود را گرفت. 
توانا در جوش و خروش انقلاب شاگرد مغازه شیشه بری بود. او در تظاهرات ها و راهپیمایی های مردمی شرکت فعال داشت. وی وابستگی عجیبی به انقلاب و امام خمینی(ره) پیدا کرده بود و در این رابطه نسبت به ارشاد و هدایت ناآگاهان اقدام می نمود. 
پس از پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جنگ علیه ایران، از طریق جهادسازندگی شهرستان گرگان به جبهه اعزام گردید و به عنوان راننده ی آمبولانس انجام وظیفه می کرد. سرانجام انجیزه ای در 1 اردیبهشت ماه 1361 در منطقه ی عملیاتی دارخوین بر اثر اصابت ترکش خمپاره به ناحیه ی قلب هنگام عملیات بیت المقدس در سن 25 سالگی به شهادت رسید.
پیکر او را در گلزار شهدای شهرستان گرگان به خاک سپردند. از او یک فرزند به یادگار مانده است. 
من در راهی _ قدم گذاشتم که رهبر کبیر انقلابمان ما را در این راه راست هدایت و راهنمایی کرده است و من این راه را انتخاب کرده ام و ادامه می دهم. اگر برگشتم که خوب و اگر نیامدم (یعنی شهید شدم) سراسیمه و گریان نگردید؛ بلکه خوشحال باشید. زیرا شهادت تنها آرزو و آرمان زندگی من است. برای من گریه و زاری نکنید و در سوگم ماتم نگرید و ادامه دهنده راه من باشید. در دعاهای کمیل، توسل و ندبه شرکت کنید و نماز جمعه و بقیه امور دینی و مذهبی را از یاد نبرید. شهادت آرزوی من است و از خدا می خواهم که نصیبم شود. پیروزی با ماست و اسلام پیروز است. برات علی توانا انجیزه ای
اولین کسی باشید که دیدگاهی برای" برات علی تواناانجیزه ای " می نویسد