loader-img-2
loader-img-2
سردار سرفراز سپاه اسلام، شهید والامقام مرتضی (ایرج) ری شهری در سال 59 در سن 18 سالگی به عضویت نهاد مقدس سپاه درآمد تا به همراه سبزپوشان پاسدار بهتر بتواند از انقلاب اسلامی حفاظت و حراست نماید.
وی از جمله پیشکسوتان جهاد و شهادت در جبهه های نور بود که با شروع تجاوز دشمن به میهن عزیزمان، بلادرنگ به جبهه شتافت و در «گروه بلالی» که متشکل از بچه ها ی اهواز بود در دفاع از «شهرعاشقان شهادت» سوسنگرد قهرمان و آزاد سازی آن از چنگ صدامیان کافر مشارکتی فعال داشت. در همان ابتدا با توجه به ویژگی ها و شایستگی های برجسته اش به فرماندهی دسته منصوب و در عملیات های شبیخون به مواضع دشمن متجاوز فعالانه حضور پیدا می کرد.
شهید ری شهری پس از آزاد سازی سوسنگرد، در عملیات های مختلف این منطقه از جمله امام مهدی(عج)، امام علی (ع)، شهید مدنی و شهید چمران که بمنظور انهدام نیروهای دشمن و آزادی بخشهایی از میهن عزیزمان صورت پذیرفت در مسئولیت های مختلف از جمله شناسایی مواضع دشمن جهت انجام عملیات رزمندگان که یک اقدام مهم و بسیار برجسته به شمار می رفت، فعالیتی بسیار برجسته و خستگی ناپذیر داشت. شهید ری شهری در عملیات طریق القدس بعنوان فرمانده دسته شرکت نمود که برای اولین بار مجروح گردید. هوش و ذکاوت و شجاعت ری شهری سبب شده بود که فرماندهان علیرغم سن کم وی، همواره روی او حساب باز کرده و مسئولیت های مهم و خطیری را به وی واگذار نمایند. ری شهری با تشکیل تیپ بیت المقدس به این تیپ رفته و با عهده دار شدن فرماندهی گردان، شجاعانه بعنوان گردان خط شکن در عملیات بیت المقدس شرکت و در آزاد سازی خرمشهر نقش بسزایی داشت.
در عملیات والفجر مقدماتی بعنوان فرمانده گردان صف از لشگر ولی عصر(عج) تلاشهای وافری نمود و در تنگناهای آن عملیات سنگ صبور رزمندگان اسلام بود. ری شهری در دیگر عملیاتهای ظفرمند رزمندگان اسلام منجمله بدر، خیبر، کربلای 4و5 و آزاد سازی فاو در کنار سایر رزمنگان نقش بسیار موثری در موفقیت ها و پیروزی های درخشان لشگر 7 حضرت ولیعصر(عج) بویژه در فرماندهی گردانهای صف و ایثار داشت و این افتخار بزرگ را پیدا نمود تا پایان دفاع مقدس، کسوت جهاد فی سبیل الله را بر تن داشته باشد. شهید عزیزمان بارها مجروح شد. در عملیات کربلای 5 شیمیایی گردید، به دفعات تا مرز شهادت پیش رفت اما سعادت و افتخار شهادت و پیوستن به دوستان شهیدش مقدر نگردید و همچنان در آرزوی شیرین آن باقی ماند.
در دوران پس از دفاع مقدس در مسئولیتها و ماموریتهای مختلف سازندگی کشور از طرف قرارگاه بازسازی خاتم الانبیاء (ص) سپاه اقدامات بسیار موثری را از خود برجای گذاشت. از لحاظ اخلاقی چهره بسیار دوست داشتنی بودو روابط خود را با دیگران و بویژه افراد زیرمجموعه بر پایه برادری بنیان می گذاشت.
ری شهری پس از دوران دفاع مقدس و در ادامه راه دوستان شهیدش، در مقاطع و صحنه های مختلف در دفاع از نظام و ولایت امر مسلمین سر از پای نشناخته و همت جدی خود را در این مهم بکار می گرفت.
اطاعت از ولایت فقیه را همواره دراولویت برنامه ها و فعالیت های خود داشت و همواره هر توصیه و یا دستوری از معظم له را بدون کوچکترین دغدغه و حرفی پذیرا بوده و به آن عمل می کرد. در راهپیمایی و ممناسبت های مختلف سیاسی و مذهبی مشارکتی فعال و بموقع داشته و شرکت در نماز جمعه بهمراه خانواده در هر هفته جزو برنامه های وی بود، وحتی نزد برخی دوستان به «مرد نماز جمعه» مشهور شده بود. در انجام احکام و وظایف شرعی ومستحبات بسیار مقید بوده بطوریکه علی رغم حضورش در جبهه بعضی مواقع در ماه رمضان جهت روزه گرفتن به شهر آمده و با خواندن نماز ظهر به جبهه مراجعت می نمود. در رعایت و صرفه جویی در اموال بیت المال زبانزد دوستان و همکاران خود و اهل احتیاط و حساسیت زیاد در استفاده از ان بود.
شهید بزرگوار و عزیزمان که طی 24 سال اخیر دردها و مشکلات ناشی از جراحات شیمیایی و ترکش ها را تحمل کرده بود در 5/1 سال اخیر بر اثر این جراحت ها بارها روانه بیمارستان گردید و بستری شد. سرانجام در اولین ساعات بامداد پنج شنبه یکم مهر ماه همزمان با هفته دفاع مقدس جسم رنجور و نحیف او پس از سالها مقاومت، تاب تحمل در برابر آلام و جراحتها را بر نیاورده و روح بلند وی که چندین دهه بی صبرانه و عاشقانه منتظر پیوستن به ارواح مقدس سالار شهیدان(ع) و دوستان شهیدش بود، از کالبد جسم رها و در رضوان الهی جای گرفت.
پیشکسوتان جهاد و شهادت در جبهه سوسنگرد (از سراسر کشور) و نیز عشایر غیور عرب دشت آزادگان یاد و خاطره رشادت ها و دلاور مردی های این شهید عزیز را فراموش نکرده و گرامی خواهد داشت.
اولین کسی باشید که دیدگاهی برای" ایرج(مرتضی) ری شهری " می نویسد